Poradnik na START
1.Punkty i ranking nie są wyznacznikiem Twojej siły. Nadmierny rozwój ekonomii i zaniedbywanie rozbudowy wojska, szczególnie obrony może spowodować iż staniesz się czyjąś farmą. Nie licz na pomoc plemienia, jeżeli nie dbasz o odpowiednie zabezpieczenie swojej wioski.
2.W pierwszej fazie gry skup się na rozbudowie wojsk defensywnych, wojska defensywne to: - łucznicy - pikinierzy - miecznicy - ciężka kawaleria (buduj ją wg. uznania, zdania są podzielone, w każdym bądź razie to silna jednostka obronna) - rycerz
Nie zapominaj o ataku. Wojska ofensywne to: - topory* - lekka kawaleria (idealna na szybkie ataki – farmienie) - łucznicy na koniu (wszechstronna jednostka) - ciężka kawaleria - katapulty (niszczą budynki)* - tarany (niszczą mur obronny)*
* - bardzo wolne jednostki
3.Wojska ofensywne (lekka kawaleria, łucznicy na koniu, topory, katapulty, tarany) nie są w stanie bronić wioski, wyjątkiem są zwiadowcy (o tym poniżej, i ciężka kawaleria).
Zawsze wyprowadzaj z wioski wojska ofensywne w razie ataku na ciebie!!! Wyjątkiem jest sytuacja gdy masz już tylko kilka punktów poparcia w wiosce, wtedy walczysz na śmierć i życie, wiec pozostawienia ataku może w jakimś stopniu osłabić atak przeciwnika. Osobista sugestia: Ja w przypadku ataku zamiast wyprowadzać wojska ofensywne do najbliższej zaprzyjaźnionej wioski, kontratakuje agresora!
4.W sytuacji gdy masz słabą obronę, podczas ataku wyprowadź całe wojsko z wioski, prześlij je jako POMOC do najbliższego sąsiada. Wszystkie surowce zainwestuj w rozbudowę, resztę kasy wsadź w budowanie wojska. Pamiętaj agresor nie zobaczy ile masz wojska poza wioską, . Wyjątek stanowi zwiad + rycerz ze zdobytym przedmiotem(lunetą) – o tym poniżej.
5.Zawsze gdy jesteś atakowany, inwestuj wszystkie surowce w produkcje i rozbudowę armii. Wszelkie nadwyżki wysyłaj do najbliższych zaprzyjaźnionych wiosek, zostaw minimum jakie pozwala pomieścić ci schowek. Pamiętaj o Twoich ofertach na rynku, przepadną w razie ataku, więc je też wycofaj i prześlij do sąsiada. NIE zostawiaj wrogowi ani grosza w wiosce!!! Pamiętaj aby schowek był rozbudowany do 10 poziomu.
O ile możesz być obecny przy komputerze w czasie ataku - poślij swoje wojska defensywne na minutę, bądź dwie przed atakiem - gdziekolwiek. Po ich wysłaniu masz 10 minut na wycofanie rozkazu i ich powrót do wioski. Jeżeli jesteś bardzo słabo uzbrojony, zainwestowałeś wszystkie surowce a wiesz że to atak silnego przeciwnika - wycofaj wszystkie wojska z wioski, przeciwstawianie ich to zbędna strata.
6.Buduj budynki równomiernie, nie zaniedbuj niczego, pamiętaj, że wraz z ich wzrostem (poziom) rośnie czas ich budowy, dlatego nie zapominaj o ratuszu, którego odpowiedni poziom rozbudowy, zapewni ci szybszy czas budowy pozostałych budynków. Podnoś stale poziom rozbudowy stajni i koszar, pamiętaj, że ma to wpływ na czas produkcji wojska. Dbaj o stałe podnoszenie wartości muru obronnego, dbaj o należyty „dystans” zagrody i spichlerza, nie zaniedbuj tego i nie doprowadzaj do stanu by cała produkcja była uzależniona od poziomu rozbudowania tych budynków. To często spotykany błąd!!!
7.według twojego uznania – inwestuj w ciężką kawalerię, to elita wojska, jednak jest bardzo kosztowną jednostką, pamiętaj że to doskonała jednostka obronna.
8.Zwiad - nigdy nie zaniedbuj jego rozbudowy, to bardzo ważna jednostka. Częstym błędem graczy jest niedocenianie wartości zwiadowców, zazwyczaj wielu graczy ma małe ilości zwiadu. Pamiętaj, że w razie skanowania wioski ilość twojego zwiadu ma istotne znaczenie. Przeciwnik wysyłając ci określoną ilość zwiadu, jeżeli napotka taka samą ilość zwiadowców w twojej wiosce – nie otrzyma pełnego raportu. Jeżeli ilość twojego zwiadu jest dwukrotnie większa, są szanse, że żaden zwiadowca przeciwnika nie powróci do domu :).
Ty sam skanując innych i wysyłając większą ilość zwiadu, masz duże szanse na skuteczne powodzenie operacji. Skanuj graczy w okolicy od momentu zbudowania pierwszych jednostek zwiadu. Zbieraj informacje w postaci skanów bądź jeżeli masz konto premium – odpowiedniej ich archiwizacji.
W razie ataku, widząc czas dotarcia jednostek agresora – wybierz jego wioskę,zasymuluj atak wolnymi jednostkami, lekką kawalerią, łucznikami na koniu, ciężką kawalerią, samym zwiadem i porównaj czasy dotarcia twojego wojska w stosunku do czasu przewidzianego ataku. Pozwoli ci to mniej więcej ocenić z jakim atakiem musisz się zmierzyć.
Jeżeli czas ataku na wioskę agresora samym zwiadem jest zbliżony do spodziewanego czasu ataku na twoją wioskę pozostaw w niej cały zwiad jaki masz, zabezpieczy cię to przed zeskanowaniem przez agresora. Gdy nie jesteś pewien z jakim atakiem masz do czynienia, pozostaw w wiosce nieznaczną ilość zwiadu a resztę wycofaj do zaprzyjaźnionej wioski sąsiada. Zwiad to bardzo ważna jednostka, odpowiednia jego ilość zabezpiecza cię przed dostarczeniem informacji agresorowi o stanie twojego wojska, rozbudowy itd.
9.Pamiętaj że ochrona nocna trwa od godziny 00:00 do 07:00, staraj się nie atakować wroga w tych godzinach, gdyż posiada tak zwany bonus nocny. Wyjątkiem jest zwiad.
10. PORADY: - jeżeli jesteś proszony o wysłanie wsparcia nigdy nie zapominaj o tym by zamiast przycisku NAPAD wybrać przycisk POMOC. Jeżeli chcesz szybko pomóc współplemieńcowi wyślij wraz z wojskami obronnymi – rycerza. Jego dodanie w znaczny sposób przyśpiesza dotarcie twojej pomocy do celu. Sprawdź sam jak wielka jest ta różnica. Po dotarciu twojej pomocy, zawsze możesz wycofać rycerza. Przyspieszenie nie działa przy wybraniu opcji NAPAD.
- jeżeli chcesz oszukać przeciwnika i tylko otrzymać informacje nt. jego stanu posiadania wyślij wraz ze zwiadem 1 miecznika lub taran, spowolni to w znacznym stopniu atak i zmyli przeciwnika, a co za tym idzie pozwoli ci na określenie jego stanu obrony.
- staraj się szybko rozbudować stajnię i rozbudowywać lekką kawalerię + łuczników na koniu, ma to istotne znaczenie w FARMIENIU sąsiadów.
- PAMIĘTAJ, że zdobywanie „kasy” z farm to o wiele szybszy sposób na rozwój, umiejętnie inwestując zdobyte surowce, szybko staniesz się „wioską” nie do pokonania w twoim rejonie działania.
- do każdego twojego ataku, nawet na farmę - dołączaj choć minimalną ilość zwiadu, pozwoli ci to na określenie skuteczności ataku bądź ilości surowców jakie zostały jeszcze do zabrania. Wypracuj w sobie ten nawyk, dodawaj zwiad do każdej akcji wierz mi że to ci się odpłaci wielokrotnie
- wsparcie dla innych wiosek staraj się wysyłać tak by dotarły w ramach bonusu nocnego
- eko : buduj równomiernie budynki, w fazie gdy przymierzasz się do przejęcia jakiejś obcej wioski, hutę daj na taki poziom jak pozostałe.
- obserwuj rynek, pozwoli ci to na zorientowanie się, który z twoich sąsiadów się zbroi - zwiększone ilości zakupów żelaza, nawet propozycje w stosunku większym, niż 1:1 pozwalają na ocenę iż koleś sąsiad mocno idzie w armię.
- jeżeli przeciwnik ma w wiosce znaczną ilość pikinierów w stosunku do mieczników - atakuj go łucznikami na koniu, powstrzymaj się od wysyłania lekkiej kawalerii, możesz dodać nieznaczną ilość lekkiej kawalerii.
- zawsze sprawdzaj przewidywany atak w SYMULATORZE
- mur obronny w znacznym stopniu podnosi wartość twojej obrony. Poziom max czyli 20 od pewnego etapu gry to niezbędna sprawa
- FARM, FARM i jeszcze raz FARM co się tylko rusza!!! farmy to największe źródło dochodów. Pamiętaj że litość to zbrodnia!!!
- Pamiętaj, że wybranie opcji NAPAD generuje natychmiast u przeciwnika odpowiedni komunikat (liczba obok miecza). Atak możesz wycofać do 10 min. od momentu jego rozpoczęcia!!!
- Gdy już prowadzisz regularną wojnę z kimś, podnieś poziom tartaku na wyższy - będzie ci brakowało stale drewna!
-Pamiętaj, że przejęcie wioski to zazwyczaj 4 ataki szlachcicem, jeżeli po którymś z kolejnych ataków zauważyłeś bardzo znaczny spadek poparcia - licz się z tym że ktoś inny przejmuje tę wioskę. Poparcie w wiosce rośnie o 1 punkt na godzinę.
Staraj się wybierać wioski silne, szczególnie ekonomicznie. Pamiętaj, że im większa odległość między twoimi wioskami, tym słabsza jest ich wspólna "współpraca" w wymianie - manewrowaniem - wojskiem.
|